Dit weersbestendige staal, waarin ‘cor’ staat voor corrosieve weerstand en ’ten’ betrekking heeft op de hoge treksterkte, is afkomstige uit 1930. Het is ontworpen voor treinwagons, maar al snel ook populair geworden voor het bouwen van bruggen of andere grote buitenconstructies. De roest, welke ontstaat met de tijd, zorgt voor een mooie en onderhoudsvriendelijke afwerking. In tegenstelling tot andere staalsoorten biedt deze roestlaag een beschermende werking, hierbij is zuurstof en vocht essentieel. Het materiaal achter de roestlaag blijft, voor lange tijd onaangetast en behoudt daardoor zijn sterke eigenschappen. Dit maakt het staal zo’n 10 keer sterker dan een andere staalsoort, waardoor hij een lange levensduur heeft wanneer we spreken over een toepassing in de buitenlucht. Wat ik persoonlijk erg bijzonder vind aan dit materiaal is dat het, net als bijvoorbeeld hout, verandert door de tijd heen.
Allereerst is het de kleur van iedere andere staalsoort (zonder roest), welke naar mate de tijd verandert naar een oranje, roodbruin, bruin tot bijna zwarte kleur. Het gehele verkleuringsproces duurt doorgaans tussen de 2 en 6 jaar. Door in de beginperiode, waarin het staal zonder roest naar met roest gaat, genoeg afstand te houden met een eventuele stenen ondergrond of deze te bedekken met bijvoorbeeld grind, voorkom je roestvlekken. Als de plaat eenmaal volledig is verroest, zouden en geen roestvlekken meer vanaf moeten komen. Cortenstaal wordt niet behandeld met corrosiewerende middelen en het is niet nodig om het te schilderen, twee positieve eigenschappen met betrekking tot het milieu. Daarnaast blijkt het staal volledig te recyclen en om te vormen tot grondstof voor andere producten.
Bronnen: straightcurve.com toonn.nl
Bovenstaande beelden zijn enkel ter inspiratie, ik ontleen geen rechten aan deze beelden.